"ZABAWY FUNDAMENTALNE”
wspieranie rozwoju dzieci według Colina Rosa i Gordona Drydena.


"Powiedz mi a zapomnę.
Pokaż a zapamiętam.
Pozwól wziąć udział a zrozumiem."


Zabawy fundaMentalne to propozycja szeregu zabaw, które mają na celu przygotowanie dzieci do życia w naszym szybko zmieniającym się świecie.
Autorem zabaw fundaMentalnych jest Colin Rose – twórca praktycznych programów nowoczesnych sposobów uczenia się.
Współtwórcą programu jest Gordon Dryden – światowej sławy pisarz i badacz istoty nauczania we wczesnym dzieciństwie a także producent telewizyjny i dziennikarz. Jest autorem książki „Rewolucja w uczeniu się”, która stała się światowym bestsellerem.

Twórcy zabaw fundamentalnych są zdania, że dzięki prostej, naturalnej zabawie w pierwszych latach życia można więcej zdziałać niż poprzez dekadę studiów i ślęczenia nad książkami.
Dlaczego?
Choćby dlatego, że kilkumiesięczny albo kilkuletni uczeń jest zdolniejszy i bardziej skłonny do pracy niż dwudziestoletni student. Dziecko rodzi się z olbrzymią liczbą komórek mózgowych, a nauka jest dla niego zajęciem łatwym i przyjemnym. O możliwościach niemowlęcia świadczy np. fakt przyswojenia przez nie całej gramatyki i bogatego słownika przynajmniej jednego języka (są dzieci, które od urodzenia uczą się trzech języków jednocześnie) w ciągu zaledwie dwóch, trzech lat życia.

Autorzy zabaw fundamentalnych są przekonani, że w trakcie pierwszych pięciu lat życia rozwija się około 50 proc. naszych zdolności uczenia się, a kolejne 30 proc. powstaje do ósmego roku życia.

Zatem lepiej niż w dzieciństwie już nie będzie, grzechem byłoby tego okresu nie wykorzystać !!!

Każda, nawet najprostsza zabawa stymuluje połączenia międzykomórkowe, a połączenia te z kolei odpowiadają za nowe zdolności dziecka. Ale aby nie było za pięknie – wydeptane drogi między poszczególnymi komórkami w mózgu mogą bezpowrotnie zaginąć, jeśli nie będą często używane, dokładnie tak samo jak dzieje się z np. nieuczęszczaną ścieżką w lesie.

Jednak połączenia nerwowe w mózgu to nie wszystko. Trzeba jeszcze rozwijać zmysły, cechy charakteru i inteligencję.

Podstawą zabaw fundamentalnych jest przekonanie, że człowiek rodzi się nie z jedną, określoną inteligencją, tylko ośmioma, wymieszanymi w różnych proporcjach:

Interpersonalną – dzieci, które mają ją mocno rozwiniętą, są naturalnymi przywódcami, łatwo się zaprzyjaźniają, są odporne na manipulację.

Refleksyjną – maluchy, które ją mają, szybko uczą się rozpoznawać swoje emocje i panować nad nimi. Dobrze wiedzą, kim są, znają swoje mocne i słabe strony.

Muzyczną – bez niej dziecko nie umiałoby tańczyć, śpiewać i wystukiwać rytmu. Ci, którzy mogą się pochwalić wysokim ilorazem inteligencji muzycznej, doskonale odczytują emocje zawarte w muzyce, są wrażliwi na barwę dźwięku i tembr głosu.

Ruchową – dzieci obdarzone tym typem inteligencji szybko łapią się za piłkę albo rolki. Przejście po krawężniku (skądinąd świetna zabawa rozwijająca inteligencję ruchową) to dla nich bułka z masłem, podobnie jak skoki i pływanie. Refleks, równowaga, ruch – to właśnie oni.

Językową – gaduła, kłótnik i poeta – to oni mogą się poszczycić wyjątkowo rozwiniętą inteligencją językową. Nie mają trudności w wypowiadaniu myśli, giętki język z łatwością formułuje wyszukane frazy, a limeryki i kalambury to ich ulubiona rozrywka.

Matematyczną (czasem nazywana logiczną) – to ta, na którą najczęściej zwracamy uwagę, mierzymy w tekstach na IQ i którą się szczycimy, zapominając często, że nie samą matematyką człowiek żyje.

Wizualną – dzieciakom obdarzonym wybitną inteligencją wizualną do szczęścia wystarczą kredki, farby i plastelina. Lubią sztukę i cechuje je myślenie obrazowe.

Przyrodniczą – to umiejętność rozumienia praw natury i postępowania zgodnie z nimi.

Koncepcja ośmiu inteligencji w jednej głowie została stworzona przez amerykańskiego specjalistę psychologii uczenia się Howarda Gardnera. Nie tylko podzielił on umysł na osiem części, ale stwierdził też, że tylko harmonia między wszystkimi typami inteligencji może zapewnić odpowiednie warunki do wszechstronnego rozwoju dziecka.

Zabawy fundamentalne są sposobem stymulacji wielokierunkowego rozwoju, pomagają rozwinąć osiem inteligencji i wrodzone talenty dziecka.

 

 

Additional information